counter create hit
مطالب مرتبط:

پشت پرده نیمکت نشینی ستاره پرسپولیس از زبان کریم باقری

مربی تیم فوتبال پرسپولیس با اشاره به اختلافات میان برانکو و محسن مسلمان اعلام کرد تلاشش را برای حل مشکل این دو انجام می دهد.

انتقاد مدیرعامل باشگاه سرخپوشان از یک برنامه تلویزیونی

مدیرعامل باشگاه تراکتورسازى در نامه اى به مدیر کل صدا و سیماى استان آذربایجان شرقى به موضوعات مطرح شده در برنامه موج پاسخ داد. متن نامه مصطفی آجورلو به شرح زیر است: بسمه تعالی برادر ارجمند جن ...

گزارش نوبخت از عملکرد بودجه ۹۶ در کمیسیون برنامه

نشست عصر امروز (سه شنبه) کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با حضور محمدباقر نوبخت برای تشریح عملکرد بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور و منابع و مصارف عمومی بودجه سال ۹۶ برگزار شد. ...

گزارش نوبخت از عملکرد بودجه سال ۹۶ در کمیسیون برنامه

نشست عصر امروز (سه شنبه) کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با حضور محمدباقر نوبخت برای تشریح عملکرد بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور و منابع و مصارف عمومی بودجه سال ۹۶ برگزار شد. ...

پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته

«فِراری» ساخته داود نژاد، احتمالا متفاوت ترین فیلم روی پرده است، داستان دختری که به دنبال رویاهایش در شهر می چرخد و با جامعه ای پر مخاطره مواجه می شود. ...

«روتوش» بهترین فیلم جشنواره بوداپست شد

فیلم کوتاه «روتوش» به کارگردانی کاوه مظاهری جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه بین الملل جشنواره ای در شهر بوداپست مجارستان را دریافت کرد.

بنر مرکز رسانه های دیجیتال کار دست وزارت ارشاد داد +عکس

در نشستی با رسالت و عنوان «چرا پیام رسان بومی» کانال های تلگرامی و اینستاگرامی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد در آن تبلیغ شد.

درمان استرس با دکتر اوز

دکتر آز معاون رئیس و استاد جراحی دانشگاه کلمبیا و رئیس موسسه قلب و عروق نیویورک است و به خاطر برنامه معروف تلویزیونی اش درباره سلامتی مشهور است ، برنامه دکتر آز، سه بار پیاپی برنده جایزه امی شده است . به گزارش آلامتو به نقل از سایت آی بانو؛ وقتی که من مدرسه میرف ...

به وقت شام را برای مدافعان حرم نساختم

به وقت شام را برای مدافعان حرم نساختم

به گزارش جهان نیوز، کارگردان فیلم سینمایی به وقت شام با بیان اینکه به وقت شام را برای مدافعان حرم نساختم و هدفم آشنایی مردم با داعش و مدافعان حرم بود گفت: مدافعان حرم بسیار مظلومند. ابراهیم حاتمی کیا لحظاتی قبل و پیش از آیین اکران فیلم سینمایی به وقت شام که ویژه خ ...

سرگذشت هیجان انگیز کاپلوی بزرگ ؛ از ابتدای را تا بازنشستگی!

کلیپی از برنامه ی فوتبال ۱۲۰ شبکه ورزش ۲۳ فروردین ۹۷ که در یک آیتم جالب به سرگذشت فابیو کاپلو پرداخته است. فابیو کاپلو معروف به دن فابیو بازیکن پیشین تیم ملی ایتالیا است. کاپلو آمار جالبی دارد. وی موفق شده است که در هر باشگاهی که کار کرده، قهرمانی لیگ را با ...

«حذفیات» روابط ۲ نسل را به چالش می کشد/ صمیمیتی که ظاهری است

کارگردان نمایش «حذفیات» عنوان کرد این اثر نمایشی رابطه نسل امروزی با خانواده های مدرنشان را به چالش می کشد.

حاتمی کیا این بار فاسد

حاتمی کیا این بار خود بازیگر شد

گزارش اخبار جهان و ... زمانی که انقلاب اسلامی و انقلابیون در اواخر دوران مبارزه ، پایین و مخالفان انقلاب است که هنوز هم از خودم. سعی کنید این کودک است در مورد تولد جنین است که در یک خواب عمیق است. یکی از راه های مورد علاقه من است که پاشنه آشیل ساخت "هنر" برای انقلاب است. از نگاه آن را به عنوان یک سیستم و مخالفان دولت به هنر فاقد رادیو و تلویزیون, موسیقی, سینما و پس از تولد مرده بود نظر از جمله موضوعات مهم از نگرانی به Dinan در مورد آن می دانیم حق دسترسی به اطلاعات وظیفه نسبت به مردم ما و در ضمن بعد از انقلاب). در این میان تلویزیون و سینما, فیلم, هنر و یکپارچه سازی از هنرهای دیگر است. نگرانی بیش از توجه اعضا و تاپ. اضطراب سوالات نگران کننده و آزار دهنده واقعی حرفه ای اجتناب ناپذیر است و ادامه داد: تا زمانی که امام عارف خمینی(ره) پس از ورود به ایران و در اولین سخنرانی عمومی که در بهشت زهرا ایراد کردند به اقتضاء مسائل آن زمان با نگاهی فقهی –حکومتی فرمودند: ما با سینما مخالف نیستیم، با فحشا مخالفیم."شاید در اوج مسائل مربوط به حضور حضرت امام(ره) در ایران، پس از پانزده سال تبعید و حساسیت های متعددی که در آن زمان انقلاب با آنها درگیر بود کسی متوجه اهمیت این بیان هوشمندانه امام (ره) نشد؛ اما اهل فن و به ویژه کسانی که برای ضربه زدن به انقلاب نوپا از طریق هنر دلبسته بودند، متوجه شدند که این عبارت هوشمندانه و آگاهانه امام (ره) چگونه انقلاب را در ابتدای راه طولانی خود از مانع بزرگ و هول انگیز عبور داد. حضرت امام(ره) در دوران ده ساله حیات مبارکشان، پس از انقلاب پیوسته تعامل فقیهانه و حاکمانه خود با هنر و به ویژه سیما و سینما را حفظ کرد و گره های به ظاهر باز نشدنی آن را باز کردند. پس از ایشان نیز مقام معظم رهبری در ادامه همان مسیر و براساس اقتضائات جدید با غلبه دادن وجه حکومتی بر وجه فقهی فرمودند:"سینما کلید پیشرفت کشور است." شاید علت غلبه دادن وجه حکومتی بر وجه فقهی سینما، حل شدن مسائل عمده فقهی سینما به نسبت اول انقلاب و اهمیت یافتن استفاده از این هنر در پیشبرد مسائل اصلی انقلاب بود که به سبب اهمیت باید جایگاه و مسند حکومتی پیدا می کرد. پیرو چنین بحثی از ابتدای انقلاب دو جریان کلی در نظام شکل گرفت، جریانی که هنر به مفهوم دینی را دنبال می کرد و جریانی که هنر به مفهوم هنر و با رویکردی که از بیرون تأثیر می گرفت را مدنظر داشت. این جریان قائل به حرکت در موازین ترسیم شده در اندیشه انقلاب و نظام دینی نبود. بی تجربگی، ناآگاهی و غفلت مسئولان در عرصه هنر آسیب های جدی را به جریان حامی هنر دینی انقلابی و به ویژه در حوزه سیما و سینما زد؛ در حالی که جریان مقابل آرام و خزنده در تمام بخشهای سیما و سینما از جمله مدیریت، تهیه کنندگی، کارگردانی، فیلمنامه نویسی، موسیقی، بازیگری و ... رشد کرد و فراگیر شد. در این وضعیت این شینما نه اینکه"کلید پیشرفت کشور" نبود که بعضاً درهای انحراف را می گشود و بردرهای پیشرفت و رستگاری قفل می زد. شبکه شدن این جریان خزنده در رسانه های مکتوب سال های دور و امروزه فضای مجازی و سیما و سینما در حدی رشد کرده و تأثیر گذار شده که برخی از مسئولان، مدیران و متولیان رسمی و حکومتی نیز در کمال تأسف انگیزه و جرئت برخورد با آنها را ندارند. قدرت یافتن این جریان و ترسیم فعالیت های بخشهای مختلف سینما که عامل به حاشیه رانده شدن بسیاری از سینماگران با سابقه شده، نارضایتی بخش زیادی از آنها را نیز در پی داشته؛ اما وضع حاضر حاکی است که برای آنها هم از دست کسی کاری برنمی آید. طی سال های گذشته با وجود فیلم های ارزشمندی که سینماگران متعهد به هنر دینی-انقلابی بر روی پرده آوردند و فریادهای دردمندانه ای که سر دادند؛ در عرصه این هنر برای اصلاح این وضع و برهم زدن مناسبات مشکوکی که کار کرد آن در شکل جنگ نرم ارزشها و باورها را هدف گرفته؛ رگ غیرتی به حرکت در نیامد تا اینکه در آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ابراهیم حاتمی کیا از شاخص ترین سینماگران جریان اول پس از دریافت سیمرغ بهترین کارگردان، مقابل میکروفن قرار گرفت و در حالی که هنوز سیمرغی که به دست داشت از گرمای دستش گرم نشده بود و طنین تشویق تماشاگران در سالن فرو ننشسته بود، صریح، با صدای بلند و مفتخرانه اعلام کرد:"من فیلمساز وابسته ام، فیلمساز این نظامم." حاتمی کیا طی سی سال گذشته فیلم های زیادی ساخت که بعضاً به شجاعت زیادی نیاز داشت؛ اما این بار حاتمی کیا در نمایش درخشانی که بر روی صحنه آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر عرضه کرد و خود تنها بازیگر آن بود، بیش از تمام فیلمهای گذشته اش از خود شجاعت نشان داد و با کنار زدن گوشه ای از پرده جریان مرموزی که هیچگاه به سینماگر مستقل و متعهد و ارزشمند احترام نگذاشت و با زدن انگ سینماگر حکومتی سعی می کرد وی و فیلمش را تخریب کند، ققنوس وار خود را به آتش کشید تا مردم و بسیاری از هنرمندان در پرتو شعله های این آتش برای لحظاتی ببینند که در این صحنه بسیار مهم و تأثیر گذار چه کسانی حضور دارند و چه می کنند. حاتمی کیا باب بزرگی را گشود؛ او نه اقدامی سینماگرایانه که حرکتی دینی و انقلابی انجام داد؛ بر مسئولان و هنرمندان متعهد و ارزشمند و مردم انقلابی و هنر دوست است که اجازه ندهند این باب بسته شود و این حرکت از ادامه باز ماند. فیلم سازی برای نظام افتخاری است که نصیب هر مدعی عرصه هنر و سینما نمی شود برای رسیدن به این افتخار در صورت وجود استعداد وافر باید سی سال زحمت کشید و خون دل خورد. برای درک و فهم بزرگی و شجاعت حاتمی کیا هم باید جریان دومی که ذکر آن گذشته و رسوخ و نفوذی که امروز پیدا کرده را خوب شناخت و هم به این نکته واقف شد که انقلاب، جمهوری اسلامی، دفاع مقدس، هنر، سینما، مدافعان حرم، شهید، خانواده شهید، دشمن و... برای حاتمی کیا نه مجاز که حقیقت مسلمی است که با همه توان باید برای معرفی و عرضه آن در راستای اهداف و آرمانهای انقلاب تلاش کرد. "ارگانی " نامیدن فیلم های بزرگی مانند " به وقت شام " و " تنگه ابوقریب " یعنی نادیده گرفتن این حقایق مسلم و دهن کجی کردن به مردمی که به نحو مقتضی در هر یک از این حقایق حضور و نقشی دارند. چگونه است که تلاش عده ای در داخل و گروههایی در خارج برای ساخت و پرداخت فیلمهای ضد نظام "ننگ و رسوایی و دشمنی" نیست اما ساختن فیلمهایی که "زیبایی ها و حقایق و سرمایه های معنوی" مردم ایران را به نمایش می گذارد"ارگانی" نامیده می شود آن هم نه برای روشنگری که برای ویرانگری. در این رفتارها که مزورانه سعی می شود آراسته جلوه کند، صداقتی دیده نمی شود؛ اما بلاهتی را هم که در آن موج می زند نمی تواند پوشاند؛ چرا که مردم هوشیارند و بیدار. جناب دکتر علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما در واکنش به سخنان دردمندانه حاتمی کیا گفت: حق با حاتمی کیا بود؛ تا اینجا باید از ایشان تشکر کرد اما باید افزود آنچه دکتر عسکری گفت واکنشی مسئولیتی بود که حداقل حداقل محسوب می شود که در ادامه با واکنش ساختاری باید از عرصه حرف به عرصه عمل وارد شود و بخش سینمای سیما به گونه ای متحول گردد که غرضهای آلوده پرده آثار زلال و ناب نشود. ان شاءالله      *رضا گرمابدری